Två veckor har nu gått sedan temadagen för 2orna hölls och vi har fått tillbaka en kort reflektion från deras lärare som skulle repetera vårat arbete med klassen dagen efter vårat besök. Enligt mejlet verkade barnen tyvär inte minnas lika mycket som jag och Kristina hoppats på, men hon påminde oss om att små barn behöver repetition för att kunna knyta fakta till sin egen vardag och förstå det helt.
Barnen kunde till exempel komma ihåg att kossors pruttar hade med växthuseffekten att göra, men inte förklara exakt vad det gjorde. De kunde även komma ihåg delarna av kolets kretslopp som vi ritade på tavlan, men inte pilarna som förklarade hur det hänger ihop. Några av barnen kunde även komma ihåg vad det lovat när det fick göra sina ekologiska fotavtryck.
En stor uppmuntran kände jag var att läraren skulle repetera vårat arbete med barnen igen om några dagar och förhoppningsvis går det bättre för dem att smälta det då.
Det är alltid lite tråkigt att höra att saker inte går lika bra som man hoppats, men som Kristina nämnde i det tidigare inlägget så var inte målet att det skulle förstå allt. meningen var att barnen skulle få ett hum om vad växthuseffekten är så att det lättare och snabbare kan ta till sig det när det blir lite äldre.
// Emma
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar